آنچه باید در مورد چای، دم نوشهای گیاهی و دیابت نوع 2 دانست

چای نوشیدنی است که با قرار دادن برگ گیاه چای در آب جوش درست می شود. بسیاری از چای ها و برخی از دم نوشهای گیاهی دارای خواصی برای تقویت سلامتی ما هستند و ممکن است برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مفید باشد.

تمام چای های واقعی، چه سیاه ، سبز، اولونگ یا سفید، از همان گیاه Camellia sinensis تهیه می شوند. با این حال، دم نوشهای گیاهی - که گاهی اوقات چای نیز نامیده می شود- از دم کردن گیاهان و میوه های مختلف مانند بابونه، نعناع و گیاه هیبیسکوس(چای ترش) حاصل می شوند.

در این مقاله تعامل بین چای و دم نوشهای گیاهی با دیابت نوع 2 بررسی می شود. همچنین انواع مختلف چای و دم نوش و بهترین انتخاب برای فرد مبتلا به دیابت نوع 2 بررسی می گردد.

چای و دم نوشها چگونه به دیابت نوع 2 کمک می کنند

چای شیرین نشده یا دم نوش های گیاهی می توانند انتخابهای خوبی به عنوان نوشیدنی های کم کالری برای فرد مبتلا به دیابت نوع 2 باشند، زیرا این نوشیدنی بر میزان قند خون تأثیر نمی گذارند. آنها همچنین می توانند به جلوگیری از کمبود آب بدن کمک کنند، زیرا کم آبی می تواند سطح قند خون را افزایش دهد.

علاوه بر این، چای ها و دم نوش ها با ترکیبات فعالی که دارند ممکن است مزایایی برای سلامتی بهمراه داشته باشند. این ترکیبات فعال می تواند به کنترل سطح قند خون و کاهش التهاب کمک کنند.

تفاوت چای با دم نوش چیست؟

چای واقعی از برگ گیاه چای درست می شود، در حالی که دم نوشهای گیاهی - که " tisanesیا جوشانده" نیز نامیده می شود - از هر گیاه خوراکی دیگری از جمله میوه ها و گیاهان تهیه می شوند.

چای واقعی

چای دومین نوشیدنی محبوب در جهان است که توسط دو سوم از جمعیت جهان مصرف می شود. چای واقعی - سیاه ، سبز، اولونگ و سفید - از برگ گیاه چای (Camellia sinensis) تهیه می شود. تمام چای های واقعی از یک گیاه تهیه می شوند اما فرآیندهای متفاوتی را برای تولید طی می کنند.

در مقاله ای در سال 2013[1] نتیجه گیری شده است که پلی فنولهای موجود در چای سبز و سیاه ممکن است در برابر بیماریهایی مانند دیابت، آرتروز و سرطان اثرات محافظتی داشته و از سلامت قلب و عروق پشتیبانی کنند.

دم نوشهای گیاهی

در حالی که از دم نوشهای گیاهی یا میوه ای اغلب "چای" یاد می شود، اما از برگ های گیاه چای تهیه نمی شوند.

دم نوشهای گیاهی را می توان تقریباً از برگ ، ساقه ، ریشه ، میوه ، جوانه و گل هر نوع میوه و گیاه خوراکی تهیه کرد. فواید سلامتی آنها با توجه به مواد تشکیل دهنده و ترکیبات فعال زیستی موجود در آنها متفاوت است.

ترکیباتی موجود در چای و دم نوشهای گیاهی

چای و دم نوشهای گیاهی ممکن است به لطف ترکیبات گیاهی فعال که به کنترل سطح قند خون کمک می کنند و اثرات آنتی اکسیدانی دارند، برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مفید باشند.

چای واقعی

در یک مقاله ی مروری[2] که در سال 2017 منتشر شد، اثرات ضد دیابتی چای مرور شد و نویسندگان نتیجه گیری نمودند که چای حاوی پلی فنول و کافئین فراوانی است که اثرات ضد دیابتی مفیدی بر دیابت نوع 2 دارد. ترکیباتی از چای که دارای اثرات آنتی اکسیدانی هستند شامل theaflavin وthearubigins  می باشد.

علاوه بر این، همین مطالعه نشان داد که چای می تواند مقاومت به انسولین را بهبود بخشد، هایپرگلایسمی را سرکوب کند، ایمنی بدن را افزایش دهد و آسیب به سلولهای عصبی را که ناشی از دیابت است، کاهش دهد. با این حال، نویسندگان در مورد ارتباط نوشیدن چای و کاهش خطر ابتلا به دیابت نتایج متناقض و ناسازگاری را در بین مطالعات یافتند.

نویسندگان همچنین خاطر نشان کردند که نتایج متفاوت این مطالعات ممکن است ناشی از تفاوت در ترکیبات شیمیایی چای ها متفاوت باشد. آنها بر اهمیت جداسازی ترکیبات زیست فعال در چای برای آزمایش اثرات ضد دیابتی آنها به صورت جداگانه تاکید کردند.

دم نوشهای گیاهی

یک مقاله ی مروری[3] معتبر که در سال 2018 منتشر گردید، فواید سلامتی برخی از دم‌نوشهای گیاهی معمول را ذکر کرده است:

•         زنجبیل: ضد التهاب و افت قند خون است

•         نعناع فلفلی: اثرات آنتی اکسیدانی و ضد توموری

•         گل سرخ: ضد التهاب

•         مریم گلی: آنتی اکسیدان های کبد را افزایش می دهد.

•         چای ماته یا گیاه یربامایت یا چای برگ راج ( چای ویژه آمریکای جنوبی-Yerba mate) از سیستم قلبی عروقی و کبد محافظت می کند.

بهترین چای ها و دم‌نوشهای گیاهی برای افراد دیابتی

هم چای و هم دم‌نوشهای گیاهی دارای مزایای بالقوه ای برای سلامتی افراد مبتلا به دیابت نوع 2 هستند:

چای واقعی

چای سبز و سیاه از ابتلای افراد به بیماری های مختلف از جمله دیابت محافظت می کنند.

چای سبز

در یک مقاله ی مروری[4] که در سال 2019 منتشر گردید، اثرات چای بر دیابت و عوارض آن بررسی شد، نویسندگان بر اثرات مفید چای سبز بر دیابت از جمله کاهش التهاب و کمک به کنترل قند خون تأکید کردند.

چای سبز، همچنین ممکن است اثر محافظتی در برابر ابتلای شخص به دیابت داشته باشد. در مطالعه ی معتبری که در سال 2017 بر روی مردان و زنان ژاپنی انجام گردید[5]، محققان دریافتند که نوشیدن بیش از 7 فنجان چای سبز در روز خطر ابتلا به دیابت مرتبط با مصرف برنج را در زنان کاهش می دهد.

چای سیاه

چای سیاه ممکن است به مدیریت سطح قند خون کمک کند. در یک مطالعه ی معتبر  که در سال 2017 منتشر گردید[6]، مصرف چای سیاه همراه با یک نوشیدنی شیرین به طور قابل توجهی سطح قند خون بعد از غذا را در مقایسه با کنترل، هم در افراد سالم و هم در افراد مبتلا به دیابت، کاهش داد.

همانند چای سبز، چای سیاه نیز ممکن است نقش مثبتی در محافظت در برابر دیابت و عوارض ناشی از آن داشته باشد، گرچه محققان هنوز مکانیزم های مربوط به این تاثیرات را به طور کامل درک نکرده اند.

دم نوشهای گیاهی

دم نوشهای گیاهی فاقد کافئین هستند و ممکن است در تنظیم قند خون و بهبود سطح آنتی اکسیدان ها مفید باشند. آنها شامل انواع زیر هستند:

بابونه

دم نوش بابونه ممکن است تنظیم قند خون را بهینه کرده و بدن را از استرس اکسیداتیو که منجر به عوارض دیابت می شود، محافظت نماید.

یک مقاله ی معتبر[7] با بررسی 64 فرد مبتلا به دیابت نشان داد: کسانی که روزانه 3 بار دم نوش بابونه می نوشیدند، کنترل قند خون بهتری داشته و سطح آنتی اکسیدانهای آنها به طور قابل توجهی بالاتر بود. تحقیقات بیشتر بر روی یک گروه مطالعه بزرگتر برای مدت طولانی تر ممکن است به تأیید این اثر کمک کند.

دارچین

دم نوش دارچین ممکن است به کاهش سطح قند خون کمک کند. در یک مطالعه کوچک[8] با شرکت 30 فرد با قند خون نرمال، نوشیدن 3.5 اونس(تقریبا 99 گرم) دم نوش دارچین قبل از نوشیدن محلول قندی منجر به کاهش سطح قند خون در مقایسه با گروه کنترل شد. برای تعیین اثرات دمنوش دارچین، تحقیقات بیشتری لازم است.

هیبیسکوس

همانطور که توسط یک مطالعه ی معتبر[9] در سال 2016 و یک مطالعه قبلی[10] در سال 2014 نشان داده شد، دمنوش hibiscus ممکن است مقاومت به انسولین را کاهش دهد.

حدود دو سوم افراد دیابتی همچنین از فشار خون بالا رنج می برند. در یک مطالعه معتبردر اوایل سال 2008 ، مشخص گردید[11]  که نوشیدن دمنوش هیبیسکوس دو بار در روز به مدت یک ماه با کاهش فشار خون سیستولیک در افراد دیابتی در مقایسه با چای سیاه همراه بود.

بادرنجبویه

اسانسهای روغنی موجود بادرنجبویه(فرنجمشک) ممکن است با افزایش جذب گلوکز و مهار سنتز گلوکز، به کاهش سطح قند خون کمک کند. با این حال، این یافته ها از یک مطالعه قدیمی تر[12] در سال 2010 بر روی موشها اقتباس شده است.

در یک مطالعه در سال 2018 بر روی  افراد مبتلا به دیابت نوع 2 ، مشخص گردید[13] که مصرف کپسول عصاره بادرنجبویه به مدت 12 هفته با بهبود کنترل قند خون و عوامل خطر قلبی عروقی مرتبط است. این نتایج نشان می دهد که نوشیدن چای بادرنجبویه ممکن است تأثیرات قابل توجهی داشته باشد، اما مطالعات بیشتری برای تایید آن لازم است.

زردچوبه

زردچوبه حاوی ماده فعال کورکومین است. یک تحقیق که بر روی انسان و حیوان انجام شده است[14]، اشاره می کند که مصرف کورکومین ممکن است با بهبود حساسیت انسولین بافتی و جذب گلوکز، قند خون را کاهش دهد.

خطرات استفاده از انواع چای و دمنوشهای گیاهی برای افراد دیابتی چیست؟

اگرچه مصرف چای و دم نوشهای گیاهی می تواند یک انتخاب سالم باشد، اما مردم باید توجه داشته باشند که شیرین کردن این نوشیدنی ها با شکر یا عسل می تواند بر تنظیم قند خون آنها تأثیر بگذارد.

یک مقاله ی مروری[15] معتبر در سال 2014 نشان داد که نوشیدنی های شیرین شده با قند ممکن است با افزایش قند خون مرتبط باشند، کو افزایش قند خون ممکن است با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در ارتباط باشد.

افراد مبتلا به دیابت نوع 2 برای جلوگیری از افزایش سطح قند خون خود بهتر است چای شیرین نشده یا دم نوشهای گیاهی شیرین نشده بنوشند. اگر فردی علاقه مند به نوشیدن چای طعم دار است، می تواند با افزودن لیمو، دارچین یا سایر میوه ها و گیاهان آن را بدون افزودن شکر طعم دار کند.

چای بسته بندی شده و محصولات آماده ی گیاهی ممکن است حاوی قندهای اضافه باشند، بنابراین بررسی مواد روی برچسب آنها ضروری است.

علاوه بر این، برخی از دمنوشهای گیاهی ممکن است با داروهای دیابت تداخل داشته باشند. به عنوان مثال، prickly pear  که نوعی گیاه کاکتوس است و به انجیر هندی خاردار معروف می باشد، ممکن است با گلایپیزاید و متفورمین تداخل کند، و شنبلیله ممکن است با گلی بن کلامید تداخل داشته باشد. بنابراین، افراد باید در مورد هرگونه تداخل احتمالی بین داروها و دمنوش های گیاهی با پزشک خود مشورت کنند.

خلاصه

چای و دم نوشهای گیاهان از جمله نوشیدنی های معروفی هستند که به طور بالقوه می توانند به نفع افراد مبتلا به دیابت نوع 2 باشند.

چای های واقعی مانند چای سبز و سیاه ممکن است اثرات مفیدی برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 داشته باشد. بسیاری از دمنوشهای گیاهی - از جمله بابونه ، زردچوبه ، بادرنجبویه ، دارچین ، گیاه هیبیسکوس - همچنین ممکن است حاوی ترکیباتی با اثرات ضد دیابتی باشند.

افراد مبتلا به دیابت نوع 2 باید از شیرین سازی چای یا دمنوشهای گیاهی با قند یا عسل خودداری کنند. آنها همچنین باید با پزشک خود برای تایید بی خطر بودن مصرف دمنوش های گیاهی یا تداخل آنها با داروهای دیابت مشورت کنند.

منبع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/323637

 



[1]Tea and Health: Studies in Humans-https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4055352/

[2]Antidiabetic Effects of Tea -https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28531120/

[3]Herbal beverages: Bioactive compounds and their role in disease risk reduction - A review-https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6174262/

 

[4]Effects and Mechanisms of Tea for the Prevention and Management of Diabetes Mellitus and Diabetic Complications: An Updated Review-https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6617012/

[5]Effect modification of green tea on the association between rice intake and the risk of diabetes mellitus: a prospective study in Japanese men and women -https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28429922/

[6]Black tea consumption improves postprandial glycemic control in normal and pre-diabetic subjects: a randomized, double-blind, placebo-controlled crossover study -https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28049262/

 

[7]Chamomile tea improves glycemic indices and antioxidants status in patients with type 2 diabetes mellitus -https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26437613/

[8]Effect of Cinnamon Tea on Postprandial Glucose Concentration-https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4516848/

[9]https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25965053/

[10]https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25226384/

[11]https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18685605/

[12]https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20487577/

[13]https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30548118/

[14]Antidiabetic Properties of Curcumin II: Evidence from In Vivo Studies-https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7019668/

[15]https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4420570/